Bezdomność staje się przeznaczeniem tego świata. [Martin Heidegger]
Wielki kolumbijski koncern organizuje w Poznaniu kampanię Bezdomność. Zadbamy o Ciebie – testowanie prototypu nowego produktu, który zamierza wprowadzić na europejski rynek. Są to kokony mieszkalne, dostosowane do tempa i warunków współczesnego życia, mające w przyszłości zastąpić tradycyjne formy mieszkalnictwa. Szacuje się, że w Kolumbii co dziesiąta osoba nie ma dachu nad głową. Niektórzy bezdomni zaszywają się w nylonowych kokonach na poboczach dróg, znajdując tam wytchnienie i bezpieczeństwo. Przedstawiciele koncernu powołują się na badania społeczne, które potwierdzają, że w obliczu rosnących problemów mieszkaniowych kokony mogą stanowić doskonałą odpowiedź na potrzeby europejskich konsumentów. Polska została wybrana jako jeden z krajów, w których zostanie przeprowadzone testowanie produktu, aby dostosować go do europejskich warunków. Projektem w formie performatywnej instalacji chcemy zapytać o współczesną bezdomność, często uznawaną jedynie za problem społeczny dotykający najuboższych. Czy faktycznie jest ona tak odległym zagrożeniem? W końcu przyspieszenie życia czy niestabilny rynek mieszkań i pracy nakręcają spiralę bezdomności. Czy koncern znajdzie w Poznaniu nabywców nowoczesnego opakowania na bezdomność?
Koncepcja: AGATA BAUMGART, JAN BURZYŃSKI, MAŁGORZATA WDOWIK
Realizacja: JAN BURZYŃSKI, MAŁGORZATA WDOWIK
Projekt kokonu: BŁAŻEJ KRAUS
Współpraca: ELŻBIETA NIEWIADOMSKA