Wydarzenia

2745

Silent Malta

Kanał Pierwszy
Silent Malta to słuchowiska zrealizowane przez Teatr Polskiego Radia dla Programu 3.
1
Pierwszą odsłoną jest retrospektywa słuchowisk w realizacji dźwiękowej Andrzeja Brzoski (wielokrotnego laureata Prix Italia oraz Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie). Wyboru dokonywaliśmy z myślą o Idiomie: oh man, oh machine / człowiek-maszyna. Nasz przegląd pokazuje, jak przeobrażała się reżyseria dźwięku od początku lat 80. do dzisiaj.

Początek sezonu – Teatrzyk Zielone Oko (1980)
słuchowisko kryminalne
reżyseria: ANDRZEJ PRUSKI, tekst: EDWARD DENTINGER HOCH, występują m.in.: TOMASZ ZALIWSKI, TERESA LIPOWSKA, HENRYK TALAR
czas trwania: 17 min

Salto (1980)
Akcja rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, sprawiającym wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia pojawia się w nim tajemniczy mężczyzna…
reżyseria: HENRYK ROZEN, tekst: TADEUSZ KONWICKI, występują m.in.: ZBIGNIEW ZAPASIEWICZ, FRANCISZEK PIECZKA, JOANNA SOBIESKA, WIESŁAW DRZEWICZ, ZOFIA RYSIÓWNA, MARIAN KOCINIAK, KRYSTYNA TKACZ
czas trwania: 56 min

Schizofrenia (1987)
forma eksperymentalna
tekst: TADEUSZ PATULSKI, występują: ZDZISŁAW WARDEJN, KRZYSZTOF KOŁBASIUK, ANNA ROMANOWSKA,
czas trwania: 33 min

Z głębokości wód (1989)
Stary Żyd Eli Szyper wiele lat po wojnie żyje ze świadomością, że jego świat dawno już odszedł, że nie ma już miejsc, w których niegdyś bywał i żył. Nie wierzy w młode pokolenie. Decyduje się jednak na poszukiwanie rodziny żydowskiej Osadów, a wśród niej Romana, który kiedyś w czasie wojny uratował mu życie. Słuchowisko nagrodzone Prix Italia w 1989 roku.
reżyseria: HENRYK ROZEN, tekst: ANDRZEJ MULARCZYK, występują m.in.: WIESŁAW DRZEWICZ, ART UR BARCIŚ, ANNA ZAGÓRSKA

Andy (2013)
Zapis szaleństwa, w jakie popada młody realizator dźwięku, Andrzej, który przestaje odróżniać oryginał od kopii – rzeczywistość od fikcji seriali i słuchowisk. Autor scenariusza korzysta z rozmaitych gatunków: przypowieści filozoficznej, kryminału, powieści obyczajowej. Słuchowisko jest również inteligentną krytyką współczesnych mediów, które uwodzą odbiorcę, zatapiając go w nierzeczywistości, która przecież rzeczywistość chce imitować, a nawet więcej, chce nią być.
reżyseria, tekst: KRZYSZTOF CZECZOT , muzyka: ADAM WALICKI, występują m.in.: ADAM WORONOWICZ, MAGDALENA CIELECKA, GRAŻYNA BARSZCZEWSKA, ZBIGNIEW KONOPKA, GRZEGORZ KWIECIEŃ

2
Drugą odsłoną Silent Malta 2013 jest MPO – Miejska Powieść Odcinkowa – projekt Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego, zrealizowany wspólnie z Programem 3 Polskiego Radia. Oryginalnie MPO było 10-odcinkową powieścią. Na Malta Festival Poznań przygotowaliśmy minipowieść, składającą się z 5 odcinków – z których każdy napisany został przez innego autora, w nawiązaniu do konkretnego miasta. Pisarze przekazywali sobie kolejne odcinki i w oparciu o nie pisali własne. Jest to forma miejskiej zabawy literackiej, której w wersji oryginalnej towarzyszył rozdawany w wybranych miastach komiks. Pierwszy i ostatni odcinek stworzyli prozaicy: Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki (klamrę stanowią Warszawa i Poznań, skąd pochodzą autorzy). Za środkowe odcinki odpowiadają dramatopisarze, próbujący swoich sił w prozie: Tomasz Man, Małgorzata Sikorska- Miszczuk oraz Krzysztof Bizio (Wrocław, Warszawa, Szczecin). Autorem pomysłu jest dramaturg Nowego Teatru – Piotr Gruszczyński; za realizację odpowiadają Barbara Marcinik i Andrzej Brzoska. Wydawcą jest Wojciech Dorosz. Występują aktorzy Nowego Teatru.

3
Trzecia odsłona Silent Malta 2013 jest prezentacją jednej z „Trójkowych” realizacji powieści w wydaniu dźwiękowym. To współczesna gra z konwencją westernu, jaką jest powieść Bracia Sisters Patricka deWitta. Wystąpili bracia Paweł i Rafał Królikowscy. Od Nicka deWitta – brata autora – otrzymaliśmy pozwolenie na wykorzystanie jego muzyki.
Barbara Marcinik
Polskie Radio Program 3

Kanał Drugi
Człowiek-maszyna – wydawałoby się, że takie zestawienie oznacza walkę, konflikt. Muzyka, której posłuchacie Państwo w ramach kanału 2 udowadnia jednak, że wcale nie musi tak być. To ludzie tworzą maszyny i to oni decydują, w jaki sposób będą z nich korzystać. Perkusja, laptop, próbki dźwięków nagrane w starej fabryce – to wszystko może posłużyć do stworzenia industrialnego brzmienia muzyki Nine Inch Nails, ale ten sam zestaw pozwala na zbudowanie urokliwych utworów w stylu marzycieli z grupy Efterklang. Melancholijnych piosenek The National i niepokojących, tajemniczych kompozycji Portishead. Tylko od artysty zależy, którą ze swoich twarzy będzie chciał pokazać.Anna Nowaczyk
dziennikarka muzyczna

Wydarzenie
Artysta
Miejsce
Kategoria Muzyka