Wydarzenia

2745

Noc z Polskim Teatrem Tańca

Polski Teatr Tańca

Program główny,
Teatr,
Taniec
Edycja
fot. Krzysiek Kołacki, Dominika Kućmieerczyk, Ida Szafałowicz, Agata Iwasiewicz, Jagna Burlaga, Karolina Gruszka, Emilia Adamiszyn

"Beatus vir, qui..."
Późne popołudnie Bicie dzwonów i zapach kadzidła z pobliskiego kościoła. Zapada zmierzch. Kądziel i kowadło wypełniają wieczorny czas. Błogosławiony człowiek, który... „[...] Nie ma nic lepszego dla człowieka nad tą by się weselił i czynił dobrze za swego życia." [Koh 3, 12]. Spektakl pogrążony w atmosferze średniowiecznej surowości dzięki muzyce Wacława z Szamotuł oraz stylizowanej scenografii Zofii Jakubiec. Taniec opowiada o tym, że proste, ludzkie, niewinne przyjemności pozwalają człowiekowi być szczęśliwym. Każda próba oddalenia się od codzienności może oddalić człowieka od szczęścia.

"Kilka kroków d[o] miłości"
Zabawna historia młodzieńczej, niewinnej miłości, opowiedziana tańcem. Patrząc na perypetie tej młodej pary, nie zapominamy, e kobieta i mężczyzna różnią się - w sposobie pojmowania świata, czy rozumienia miłości. Jednocześnie twórcy spektaklu pokazują że taniec może być radosny, zabawny, wesoły. Patrzymy nagle na cienie bohaterów ukrytych w namiocie i taniec ich nóg!

"Dziesiąta wieczór"
To spektakl, w którym dominująca jest dynamika i emocje. Historia rozpoczęta cytatu z autobiografii Davida Lyncha o tym, „dochodzi się do momentu, w którym wydaje się, że wszystko już wiadomo. A następnego ranka..." Następnego ranka już nic nie wiadomo, bo może zdarzyć się wszystko. Z tą niewiadomą człowiek może mierzyć się sam lub z pomocą drugiej osoby, ale często każda próba zmiany sytuacji okazuje się tylko zbiorem pustych gestów, które wydają nam się niezbędne do przeżycia.

"|XX| - la lotta continua"
„La lotto continua" — hasło użyte przez włoskie Czerwone Brygady - oznacza, iż walka się nie skończyła. Walka ciągle trwa. Spektakl jest próbą wielowymiarowego spojrzenia na problem terroryzmu. Młodzi twórcy zadają bardzo serio pytanie o powody, dla których piękne dziewczyny z włosami przykrytymi chustą gotowe są zabijać i ginąć, dlaczego robią to młodzi chłopcy. Dlaczego po drugiej stronie stają mężczyźni w panterkach: przesłuchujący brutalnie swoje ofiary: zadający im gwałt, strzelający bez zmrużenia oczu. W spektaklu nie brak drastycznych scen, w których pokazana jest okrutna prawda 0 człowieku. Ludzie nauczyli się zabijać, przywykli do śmierci. Ci ludzie to także my, a przecież "Współczesny spektakl terroryzmu przekłada się na terroryzm spektaklu" — jak pisał w „Duchu terroryzmu. Requiem dla Twin Towers" wielki badacz współczesności, filozof Jean Baudrillard. Spektakl tylko dla widzów dorosłych.

"Gra:my x 3"
Spektakl jest trzecią częścią cyklu „Gra", który Iwona Pasińska tworzy od 2002 roku. Ta świetna tancerka [od 1997 roku pierwsza solistka PTT] i choreografka w tej części „Gier" koncentruje się na temacie rywalizacji, która od zawsze była wpisana w życie człowieka. Inspiracją dla spektaklu stal się m.in. fragment książki „Europo" Normana Davisa, w którym autor opisuje obrzędowe misteria oparte na rytualnych mordach. Tym, co z teraźniejszością, okazuje się gra oparta na twardych regułach. Rytuał, sport, codzienność - wszystko to stawia nas wobec konieczności walki. Tancerze, ubrani w jednakowe, obcisłe uniformy, poprzez ruch i taniec odsłaniają ciemną stronę człowieczeństwa; obnażają to, co w nas podłe i nikczemne.

Wydarzenie
Data 27.06.2008
Miejsce
Kategoria Teatr, Taniec